Dwa tysiące złotych "wyparowały" z konta mieszkanki Giżycka, oszukanej metodą "na BLIK". Przestępca podszył się pod znajomą pokrzywdzonej, prosząc o pilną pożyczkę w celu opłacenia zamówonej przesyłki. Policja ostrzega: bądźmy czujni!

Oszustwo metodą "na BLIK" polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym oraz proszeniu za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

O takim właśnie przestępstwie w czwartek (8 października) została powiadomiona giżycka policja. Zgłaszająca poinformowała o włamaniu na jej konto na portalu społecznościowym jej koleżanki. Oszust - podając się za znajomą pokrzywdzonej - poprzez komunikator poprosił ją o szybką pożyczkę i udostępnienie kodu BLIK, tłumacząc to pilną potrzebą opłacenia kosztów przesyłki. Kobieta, sądząc iż rozmawia z koleżanką, podała kod. To wystarczyło naciągaczowi, by po chwili stać się bogatszym o 2 tysiące złotych. 

 

JAK UCHRONIĆ SIĘ PRZED OSZUSTWEM "NA BLIK"?

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),

  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

bz