Czy aby załatwić niektóre sprawy związane z dystrybucją energii elektrycznej giżycczanie i mieszkańcy kilku innych powiatów już niedługo będą musieli pofatygować się do Ełku? Potwierdzają się, niestety, pogłoski o planach likwidacji Punktu Obsługi Klienta Dystrybucyjnego przy ul. Przemysłowej w Giżycku. Interwencje w tej sprawie podjęły już władze naszego miasta i powiatu.

Na fakt, iż przeniesienie pracowników i bezpośredniej obsługi klienta do miejscowości oddalonej o 60 km, stworzy poważną barierę dla wielu odbiorców (zarówno indywidualnych, jak i dla firm), w piśmie do dyrektora białostockiego oddziału PGE Dystrybucja S.A. Jarosława Dzięgielewskiego zwrócił uwagę burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz. "Lokalni pracownicy przez szereg lat tworzyli właściwą atmosferę i zaufanie wśród klientów, budując pożądany wizerunek Państwa firmy" - czytamy w dokumencie autorstwa szefa Urzędu Miejskiego w Giżycku. - "Jednym z podawanych argumentów podjętych działań regionalizacyjnych jest troska o bezpieczeństwo w związku z zagrożeniami wynikającymi z pandemii. Wydaje się jednak, że centralizacja działań i skupienie większej liczby pracowników oraz klientów w jednym miejscu jest w sprzeczności z prewencją i zaleceniami sanitarnymi w tym zakresie (...). Stworzenie takiej dodatkowej bariery w procesie inwestycyjnym przynosi negatywne skutki w postaci wydłużenia procesu, podniesienia jego kosztów, itd. w sytuacji, gdzie dotychczas w Giżycku inwestor posiadał ulokowane wszystkie niezbędne instytucje od architektonicznych do organów budowlanych i dostawców mediów" - kończy burmistrz, apelując o ponowną analizę koncepcji i pozostawienie POKD w Giżycku.

Z podobnym apelem wystąpił Powiat Giżycki. Pod koniec sierpnia oficjalne stanowisko w sprawie sprzeciwu wobec likwidacji Punktu przyjęła Rada Powiatu. W dokumencie sygnowanym przez jej przewodniczącą Monikę Łępicką - Gij czytamy m.in.: "POKD w Giżycku obsługuje nie tylko mieszkańców powiatu giżyckiego. Nie ulega wątpliwości, iż dynamika rozwoju budownictwa mieszkaniowego i wzrost nakładów inwestycyjnych przedsiębiorstw w słabo zurbanizowanym terenie są ściśle uzależnione od dostępności POKD. Możemy zrozumieć pewne tymczasowe ograniczenia związane z pandemią wirusa SARS-CoV-2, chociaż nie powinny one stać się pretekstem do całkowitej likwidacji Punktu. W naszym odczuciu elektroniczna droga załatwiania spraw nie jest jeszcze na tyle rozwinięta, aby usprawiedliwiać uniemożliwienie bezpośredniego kontaktu z klientem najbliżej jego miejsca zamieszkania bądź prowadzenia działalności gospodarczej. W tym stanie rzeczy dziwi nas fakt wykorzystywania swojej dominującej pozycji na rynku akurat przez spółkę Skarbu Państwa. Nie bez znaczenia jest również przeniesienie i konieczność codziennych dojazdów pracowników z Giżycka do Ełku. Jeszcze raz apelujemy i oczekujemy zaprzestania realizacji planów likwidacji POKD w Giżycku jako działań skierowanych przeciwko mieszkańcom powiatu giżyckiego, sąsiednich powiatów oraz gościom naszego rejonu".

Tyle samorządy. Czy argumenty Powiatu i Miasta przekonają regionalną energetyczną centralę? Pożyjemy, zobaczymy niebawem. Jeden z proszących o anonimowość pracowników placówki w Giżycku twierdzi, że ostateczne decyzje w Białymstoku już zapadły i że - niestety - interwencje samorządów nie wpłynęły na plany likwidacji Punktu. Czekamy jednak na oficjalne stanowisko PGE Dystrybucja S.A.

Bogusław Zawadzki