Wracamy do tematu planowanej likwidacji (i przeniesieniu do Ełku) Punktu Obsługi Klienta Dystrybucyjnego w giżyckiej siedzibie PGE Dystrybucja S.A. przy ul. Przemysłowej. Kilka dni temu informowaliśmy Państwa o interwencji naszych samorządowców, dziś wiemy także, że tą jakże ważną dla tysięcy ludzi sprawą zajęła się również Katarzyna Tota - Leszczyńska, powiatowy rzecznik konsumentów. Jej pismo do kierownictwa białostockiego Oddziału PGE Dystrybucja S.A. nie pozostało bez odpowiedzi.

Pani rzecznik interweniowała w imieniu jednego z mieszkańców naszego powiatu. W przesłanym przez nią pod koniec sierpnia piśmie do dyrektora generalnego białostockiego oddziału PGE Dystrybucja S.A. czytamy m.in., iż "likwidacja POKD w Giżycku i przejęcie obszaru jego działania przez Ełk spowodowałyby poważne utrudnienia w załatwianiu bieżących spraw, zarówno obecnym klientom, jak i nowym, starającym się o przyłącze energii elektrycznej. Utrudnienia te wynikałyby między innymi ze znacznych odległości z poszczególnych miejscowości do biura obsługi klienta dystrybucyjnego - ponad 60 km, a z najbardziej oddalonych punktów poboru energii elektrycznej - ponad 70, a nawet 100 km. Na taką podróż i załatwienie swoich spraw Państwa klient będzie potrzebował co najmniej kilku godzin" - podkreśla Katarzyna Tota - Leszczyńska, przypominając, iz giżycki Punkt obsługiwał nie tylko mieszkańców powiatu giżyckiego, ale także: węgorzewskiego, piskiego, gołdapskiego i mragowskiego. W swoim piśmie powiatowy rzecznik konsumentów w Giżycku zwróciła również uwagę na inne istotne kwestie, np. na brak dogodnych połączeń komunikacyjnych wielu miejscowości z Ełkiem, wydłużenie czasu dojazdu, zwiększenie kosztów, dłuższe oczekiwanie w kolejkach (ełckie Biuro Dystrybucji PGE także obsługuje kilka powiatów). Katarzyna Tota - Leszczyńska zaznaczyła, że spora część odbiorców to ludzie starsi, schorowani i niezamożni, u których zapowiedź likwidacji Punktu w Giżycku wywołuje poczucie bezsilności i niezrozumienia.

Kilka dni temu do biura powiatowego rzecznika konsumentów wpłyneła odpowiedź z białostockiego oddziału PGE Dystrybucja S.A. Oto treść dokumentu, podpisanego przez dyrektora generalnego placówki Jarosława Dzięgielewskiego:

"Szanowna Pani! Odpowiadając na Pani wystąpienie (...) pragnę wyjaśnić, iż sytuacja epidemiczna w kraju oraz niecodzienne standardy obsługi klienta, w tym potrzeba szczególnego zachowania bezpieczeństwa, wymusiła na Spółce konieczność przeanalizowania pod tym kątem działalności poszczególnych Punktów Obsługi Klienta Dystrybucyjnego w Oddziale Białystok. POKD w Giżycku jest dość specyficznie zlokalizowany - m.in. wspólne wejście czy lokalizacja Punktu na I piętrze uniemożliwia zachowanie standardów bezpieczeństwa wśród pracowników oraz Klientów Punktu, zgodnie z wytycznymi Spółki w czasie ogłoszonego stanu epidemii w Polsce. Białostocki Oddział Spółki nie ma możliwości odgrodzenia biura POKD ani też zmiany jego usytuowania. Wobec powyższego podjęta została decyzja o czasowym zamknięciu POKD w Giżycku. Białostocki Oddział Spółki jest na etapie wdrożenia nowej organizacji Punktu Obsługi Klienta Dystrybucyjnego w Giżycku. Do tego czasu wyznaczony pracownik POKD w Giżycku będzie zobligowany do obsługi Klientów, przyjmowania dokumentów oraz ich dalszego procedowania. Tak więc wszelkie dokumenty kierowane do Rejonu Energetycznego Ełk będą mogły być składane w POKD w Giżycku. Pragnę nadmienić, iż sprawy wymagające osobistej wizyty, które były dotychczas realizowane w POKD Giżycko, bez zakłóceń i zbędnej zwłoki mogą być również realizowane w siedzibie POKD Rejonu Energetycznego Ełk (ul. Sportowa 1, Ełk). Większość zagadnień nie wymaga jednak wizyty osobistej i jest możliwa do zrealizowania za pośrednictwem drogi korespondencyjnej. Sukcesywnie uruchamiane są zdalne kanały obsługi do poszczególnych spraw, np. portal umożliwiający składanie wniosków o przyłączenie online (pgedystrybucja.pl/przylaczenia/przylaczenia-online). Zapewniam też, że w dalszym ciągu funkcjonuje i w przyszłości również będzie funkcjonował Posterunek Energetyczny Giżycko, poprzez działania którego Operator Systemu Dystrybucyjnego zapewnia obsługę Klienta w zakresie usuwania awarii, działań eksploatacyjnych na sieci oraz obsługę układów pomiarowych. Czasowe zamknięcie POKD w Giżycku nie wpływa negatywnie na jakość dostarczanej energii elektrycznej czy też sam proces zgłaszania przerw w dostawie energii elektrycznej, w tym zgłoszenia dotyczące zagrożenia zdrowia i życia, który realizowany jest za pośrednictwem numeru alarmowego 991, dostępnego przez całą dobę 7 dni w tygodniu" - kończy dyrektor generalny PGE Dystrybucja Oddział w Białymstoku Jarosław Dzięgielewski.

Bogusław Zawadzki