Jeśli nie, to absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, by takowe konto założyć. Operacja jest naprawdę banalnie prosta, ale jeśli po drodze coś jednak pójdzie nie tak, to z "odsieczą" chętnie pośpieszy Ona. Ona, czyli Anna Szeląg - pracownica Punktu Obsługi Narodowego Funduszu Zdrowia, który funkcjonuje w Giżycku od listopada ubiegłego roku.

Internetowe Konto Pacjenta to - krótko mówiąc - historia zdrowia człowieka, taka młodsza siostra powszechnie znanej papierowej książeczki zdrowia. Do jego założenia potrzebne są: dowód osobisty i... kilka minut, bo właśnie tyle trwa cała operacja. Zaczynamy od założenia profilu zaufanego. Brzmi - przyznajemy - bardzo poważnie, ale w rzeczywistości nie taki diabeł straszny jak go malują. To tylko krótki formularz z danymi na stronie pz.gov.pl, przy wypełnieniu którego w razie potrzeby pomoże pracownica NFZ. Po założeniu profilu zaufanego droga do powstania Internetowego Konta Pacjenta (IKP) jest już naprawdę prosta.

- Poprzez profil zaufany logujemy się na stronie pacjent.gov.pl - mówi Anna Szeląg. - Jakie korzyści płyną z założenia IKP? Jego właściciel znajdzie tam przede wszystkim pełną historię swojego leczenia refundowanego przez NFZ od 2008 roku. Zobaczy również swoje e-recepty i informację o dawkowaniu leków, sprawdzi też, jakie recepty, także te papierowe, zrealizował po 1 stycznia 2019 roku. Dzięki IKP rodzice dzieci do 18. roku życia mają dostęp do danych swoich pociech, możliwe jest również udostępnienie bliskiej osobie lub lekarzowi informacji o stanie swojego zdrowia i historii przepisanych leków. To jeszcze nie koniec zalet IKP. Jego posiadacze chorujący przewlekle po ustaleniu z lekarzem kolejne e-recepty będą otrzymywać bez konieczności stawienia się w gabinecie, na swoim koncie zobaczą również otrzymane e-skierowania, a także zaplanowane wizyty u lekarza, zabiegi i pobyty w szpitalu.

Giżycki Punkt Obsługi NFZ mieści się w budynku głównym portu "Ekomarina" przy ul.Dąbrowskiego 14, a czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00. Zakładanie profilu zaufanego i Internetowego Konta Pacjenta to tylko niektóre sprawy, jakie można załatwić w Punkcie. Placówka NFZ zajmuje się także m.in. zatwierdzaniem wniosków na przedmioty ortopedyczne, wydawaniem kart comiesięcznego zaopatrzenia w środki pomocnicze (np. pioeluchomajtki), wydawaniem Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego czy przyjmowaniem skierowań na leczenia uzdrowiskowe. W Punkcie Obsługi nad Niegocinem można również uzyskać szeroką informację na temat najkrótszych terminów leczenia i o programach profilaktyki zdrowotnej, realizowanych przez Warmińsko - Mazurski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia.

Bogusław Zawadzki